Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 2 - Kairo → Alexandria

Vi hade ställt mobiltelefonerna på väckning vid sextiden på morgonen eftersom vi hade ett späckat schema framför oss. Efter sedvanliga dusch- och morgonbestyr begav vi oss till restaurangen där frukosten serverades. Frukosten bestod av en sällan skådad buffé. Här fanns i princip allt att tillgå förutom en sak. Griskött.

När vi var mer än mätta och belåtna gick vi tillbaka till hotellrummet och packade ihop våra saker. Sen gick vi och checkade ut i receptionen. Strax före åtta satt alla i bussen och vi kunde åka iväg.

Efter tjugo minuters resväg mot Giza kunde vi skönja pyramiderna i diset. När bussen parkerat vid den förvånansvärt tomma parkeringen gick vi till entrén. När vi fått våra entrébiljetter och passerat säkerhetskontrollen var vi inne på området. Vi började med att gå runt Cheops­pyramiden. Cheopspyramiden, som troligen byggdes för 4 500 år sedan, var det enda åter­stående byggnadsverket av antikens sju underverk. Halvvägs runt pyramiden gjorde vi en avstickare och gick ner i drottning Hetepheres I pyramid/grav. Det var en lång, trång och brant gång ner till gravkammaren. Nere i gravkammaren, som uppskattningsvis kan ha varit 5x5 meter, var det varmt och fuktigt och dåligt med syre.

När vi väl kom ut i friska luften igen gick vi inte så långt förrän vi stannade vid ett museum. I muséet förvarades faraonernas solbåtar. Vi blev av okänd anledning ombedda att ta på oss tygdamasker utanpå skorna. Med tygdamasker på blev det lite jobbigare att gå omkring men vägdes upp av lustigheten att se ut som Kalle Anka. Vi gick runt en stund i muséet och tittade på den flera tusen år gamla solbåten. Solbåtarna, som var byggda av cederträ, fraktade de avlidna faraonerna över Nilen från den östra sidan till den västra sidan, de dödas sida. Varför den västra sidan av Nilen kallas så berodde på solen alltid gick ner där.

Vid tiotiden hoppade vi in i vår buss som hade förflyttat sig till en annan parkering mittemellan Cheops och Chefrens pyramider. Bussen körde en liten bit ut i öknen till en utsiktspunkt där man fick en fin vy av de tre pyramiderna Cheops, Chefren och Mykerinos. Vi förevigade vyn med våra kameror.

Pyramiderna i Giza.

Vi hoppade in i bussen igen och körde mot Sfinxen som låg en bit bort. Bussen stannade och vi gick en runda vid Sfinxen på egen hand. Sfinxen, som troligen också byggdes för 4 500 år sedan, hade bl.a. blivit av med både näsan och skägget.

Sfinxen i Giza.

Vid elvatiden återsamlades vi vid bussen och åkte vidare. Nästa anhalt på programmet var Egypt Papyrus Institute som var ett galleri med målningar gjorda på äkta papyrus. Personalen bjöd oss på översockrat te. Som vanligt kunde vi inte gå runt i ifred utan hade försäljare i hasorna hela tiden Vi köpte, trots vår irritation, ett tomt papyrusark för 50 EGP (75 SEK).

Klockan hade hunnit bli halv tolv så det vad dags för lunch. Vi hoppade in i bussen och åkte i bara några minuter innan vi stannade till utanför Christo Restaurant. Vi gick in i den för övrigt tomma restauranglokalen och satte oss. Vi blev serverade någon form av pitabröd med dipsåser till förrätt och friterad bläckfisk och grillad fisk av okänd art till huvudrätt. Det var mycket mat för att bara vara lunch. Allt smakade bra förutom den blaskiga och alkoholfria ölen.

Halv ett satt vi åter i vår buss. Bussen körde med riktning mot den gamla delen av Kairo, d.v.s. Gamla Stan. Vi gjorde ett kortare stopp vid Den hängande kyrkan innan vi gjorde ett längre stopp vid ett marknadsområde. Där gick vi in till ett gammalt bokbinderi där man band böcker för hand på gammalt vis. Vi bestämde oss för att köpa ett fotoalbum. Som extra service kunde man få böckerna graverade med guldtext. Vi hoppade på erbjudandet och bad om att få pärmryggen. Vi gjorde ett koncept som vi överlämnade till gravören. Resultatet blev inte riktigt som vi tänkt oss. Gravören hade förväxlat våra namn. Lite konstigt med tanke på att vi skrivit ner bokstäverna tydligt. Vi förklarade felet för gravören och han rättade till det hela utan problem. När alla parter var nöjda betalade vi 155 EGP (225 SEK) och lämnade bokbinderiet.

Vi återvände till bussen och fortsatte till Egyptiska Museet. Vi lämna kvar kamerorna i bussen då det var fotoförbud inne på muséet. Vi gick runt bland mängder av historiska skatter med fynden från Tutanchamuns grav som höjdpunkt.

Vid halv fem återvände vi till bussen. Chauffören tryckte på gasen och styrde kosan norrut mot Alexandria. Solen gick ner och vi tyckte att chauffören körde ganska fort under rådande omständigheter så vi letade upp säkerhetsbältena och bältade fast oss. Vi märkte efter ett tag att chauffören körde utan halvljus och bara blinkade till med helljuset då och då. Vi fick ingen riktigt bra förklaring till det hela men en tanke som slog oss var att undvika att blända mötande bilister.

Halvvägs till Alexandria gjorde vi en fikapaus. Vi köpte varsin kopp kaffe och en odefinierad kaka till.

Strax efter åtta hade vi avverkat de 30 milen mellan Kairo och Alexandria och stannade utanför Helnan Palestine Hotel Alexandria. Medan vi väntade på att få vårt rum blev vi serverade fruktdrinkar. Vi blev tilldelade rum 621 på sjätte våningen med utsikt över Medelhavet.

Kvart i nio samlades vi i restaurangen för att äta en något sen middag. Middagsbuffén bestod av många olika rätter och vi blev mätta tillslut. Efter en lång och intensiv dag blev vi trötta och drog oss tillbaka vid tiotiden.