Familjen Edlunds hemsida - Resor

    Dag 3 - Alexandria → Kairo → Nattåg

Klockorna ringde för väckning vid halv åtta. Halv nio gick vi ner i ”källaren” för att äta frukost. Det var en omfattande frukostbuffé så ingen gick därifrån hungrig. Halv tio var vi tillbaka på hotellrummet och ställde ut våra resväskor i korridoren för hämtning. En halvtimme senare hade vi återförenats med våra resväskor i bussen.

Dagens första besök var det spektakulära biblioteksbygget mitt inne i centrala Alexandria. Biblioteket invigdes så sent som 2003. Vi fick först problem att komma in i biblioteket då vakterna trilskades men efter en dryg halvtimmes tjat från våra guider kom vi äntligen in. Väl inne i det klimatkontrollerade biblioteket fick vi först en kortare guidning innan vi fick gå runt på egen hand. Efter ett tag kände vi oss nöjda och gick ut i värmen igen.

Dagens andra anhalt var den romerska teatern. Chauffören hade lite svårt att hitta i Alexandria och körde fel. En halvtimma efter tidsschemat hamnade vi rätt. Den romerska teatern var under utgrävning och såg delvis ut som en byggarbetsplats.

Dagens tredje stopp var ett femminutersstopp på Hotel Cecil för att beundra lobbyn (och den gamla fina hissen).

Dagens fjärde stopp innebar lunch. Klockan hade hunnit bli ett och bussen stannade utanför en restaurang vid namn Fish Market. Fish Market låg med fin utsikt över den östra hamnen. Först blev vi serverade bröd. Till brödet serverades ett tiotal olika dipsåser. Till huvudrätt blev det inte helt otippat fisk. Fisken var grillad till oigenkännlighet. Efterrätten bestod av frukt och glass.

Halv två var vi mätta och belåtna och hastade vidare mot nästa mål. Vi åkte med bussen i några minuter till Fort Qaitbey som låg längst ut på en udde. Målet var inte fortet utan placeringen av det antika underverket fyrtornet på Faros. Fyrtornet, som rasade på 1400-talet, var byggd på ön Faros. Ön var borta sedan länge och guiden pekade på en plats c:a 50 meter ut i Medelhavet där fyrtornet hade stått.


Dubbeldäckad spårvagn i Alexandria.

Tjugo i tre hoppade vi in i bussen för nästa sevärdhet. Trodde vi. Vi hade som bekant hamnat efter i tidsschemat så vi missade besöket i katakomberna. Vid tretiden lämnade vi Alexandria och styrde kosan söderut.

Halv fem gjorde vi ett fikastopp på samma ställe som dagen innan.

Innan vi nådde Kairo stannade vi till vid Dina Farms. Dina Farms var en affär som sålde ekologiska varor till hyfsade priser. Vi köpte två längder lofa och en kartong med färska dadlar för totalt 26 EGP (38 SEK). Vid halv sex rullade vi vidare mot Kairo.

När vi började närma oss Kairo tätnade trafiken rejält och det bildades bilköer. Inte vilka bilköer som helst. Alla försökte tränga sig förbi varandra stup i kvarten. Det var många gånger som det inte var många millimeter mellan bilarna. Vi började efter hand bli lite oroliga att vi inte skulle hinna till tåget. Enligt guiden skulle tåget avgå kl. 20.00 från tågstationen i Giza. När klockan var sju hade vi uppskattningsvis 15 km kvar till stationen och medelhastigheten var lägre än 15 km/h. Således såg det något mörkt ut. När vi hade åkt ytterligare en halvtimme verkade det som det gick upp ett ljus för chauffören att vi låg lite risigt till med tiden. Chauffören fick ett spel utan dess like. Han trampade gasen i botten och körde helt plötsligt som en galning och kryssade mellan bilar, bussar och lastbilar i ett ursinnigt tempo. Vi trodde vid ett flertal tillfällen att vi skulle krocka. Det dök upp bilar från både vänster och höger som fick tvärbromsa när vi kom farande.

Kvart över åtta kom vi äntligen fram till stationen i Giza. Vi rusade in på perrongen och kunde konstatera att vårt tåg tack och lov var försenat. Puh! Vårt tåg, Abela Egypt tåg nr 84, ankom stationen 20.45. Vi klev på tåget med våra resväskor i högsta hugg och blev snabbt tilldelade en kupé i en vagn som var egyptisk förstaklass. Några minuter före nio avgick tåget söderut med destination Aswan i Övre Egypten.

Lite senare kom vår tågvärd och serverade sen middag. En rejält tilltagen middag med både lasagne, kyckling och nötkött. I samband med middagen frågade värden när vi ville få kupén omgjord till sovkupé. Vi bestämde att han kunde återkomma halv elva när vi ätit upp middagen. Efter middagen kom värden och tog hand om matbrickorna och bäddade i kupén. Det hela påminde lite om Kalle Ankas husvagnssemester!

Vi lade oss för natten vid elvatiden. Vid stationerna ryckte vagnarna till rätt kraftigt både vid start och stopp så nattsömnen blev inte den bästa.