Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 7 - Luxor → Sharm el-Sheikh

04.25 var det dags för väckning och omedelbar uppstigning. 20 minuter senare fick vi resväskorna hämtade och ytterligare femton minuter senare hade vi checkat ut, betalt våra dryckesutgifter samt fått varsin frukostlåda att bära på.

Vi hoppade in i bussen som körde oss till flygplatsen. Kvart över fem var vi framme vid Luxor Airport. Vi checkade in våra resväskor och gick igenom säkerhetskontrollen med ryggsäckar och frukostlådor. Lustigt, eller olustigt, att inte säkerhetspersonalen reagerade på alla frukost­lådor då de innehöll ganska stora mängder vätska i form av vattenflaskor och juicepaket.

Ungefär kvart över sju lyfte vårt inrikesplan från Luxor och landade 45 minuter senare på flygplatsen i Sharm el-Sheikh på Sinaihalvön. Utanför terminalen väntade vår buss som körde oss till hotellet. Ungefär vi niotiden var vi framme vid Sharm el-Sheikh Marriott Resort. Dessvärre var det för tidigt för att checka in så vi fick hitta på saker att göra under tiden. Vi gick en rundtur längs strandpromenaden och hamnade tillslut i utkanten av Na’ama Bay där vi bl.a. köpte badskor. Badskorna köpte vi för att undvika onödig närkontakt med sjöborrar eller andra stickande varelser på bottnen.

Efter besöket i Na’ama Bay gick vi tillbaka på strandpromenaden en bit innan vi vek av mot vattnet. Vi hade bestämt att vi skulle ta en båttur på Röda Havet och titta på fiskar. Vi gick ut till båten på en plastbrygga som flöt på vattnet och gungade otäckt med vågorna. Båtens botten var av glas så man såg livet under vattenytan perfekt. Vid elvatiden startade turen och båten körde en runda i Röda Havet. Vi fick se massor av färgglada fiskar under den timmeslånga turen. Turen avslutades med en gratis förfriskning på soldäck.

Strax efter tolv angjorde vi den böljande bryggan och gick iland. Vi gick in till Na’ama Bay igen och tog en snabb kycklinglunch på KFC. Vid halv två återsamlades vi och gick i samlad trupp bort till hotellet. Nu fick vi äntligen checka in. Vi blev tilldelade rum 308. Rummet höll en hög standard och från balkongen hade vi en begränsad utsikt mot Röda Havet.

Vi bestämde oss för att ta en lite tupplur innan vi skulle gå ner till stranden. När vi vaknade var det kolsvart ute. Klockan var halv sex och vi insåg snabbt att det inte blev något bad. Istället fick vi koncentrera oss på att göra oss i ordning för kvällen.

Halv åtta träffades vi i hotellets lobby för att gemensamt bestämma var vi skulle äta middag. Det fanns tre restaurangalternativ att tillgå som ingick i hotellpriset: 1. Hotellets buffé på andra sidan gatan, 2. Beach B.B.Q. eller 3. Parmizzano’s. Vi valde alternativ nr 2 som dessutom var utomhus precis vid sandstranden. Det ingick en trerättersmeny i hotellpriset. Vi valde (norsk!) lax till förrätt, grillat kött till huvudrätt och god efterrätt. Allt smakade mycket bra. Att sitta ute och äta under bar himmel i november utan att frysa var helt fantastiskt.

Efter middagen gjorde vi ett besök vid hotellets bankomat då kassan med egyptiska pund börjat sina. Vi diskuterade hur mycket pengar vi skulle ta ut och kom fram till att 750 EGP (1 100 SEK) borde räcka. Men när vi skulle ange uttagssumman stod det något på skärmen som vi inte riktigt kunde förstå så vi fick göra om proceduren ett par gånger för att hinna läsa hela texten. Vi bestämde oss till sist för att inte ange en egen uttagssumma använda en av de förtryckta uttagssummorna. Vi stoppade in kortet igen och denna gång upplevdes bankomaten lite trög vilket innebar att man fick trycka hårt och flera gånger på skärmen för att komma vidare. Just när vi skulle trycka ytterligare en gång växlades innehållet på skärmen och de förtryckta uttagssummorna visades och trycket hamnade på 20 EGP (29 SEK). Kul! Ett kontantuttag på 29 SEK och en uttagsavgift på 35 SEK! Eftersom vi hade budgeterat för lite mer utgifter än så fick vi göra ett uttag till på 500 EGP (730 SEK) men med något mer försiktiga tryckningar på skärmen.

Efter denna smålustiga situation gick vi till vårt hotellrum och gjorde oss i ordning för natten. Vi somnade ganska snart.