Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 11 - Wadi Musa (Petra)

Vi vaknade strax före halv åtta och var ganska trötta efter den långa resan dagen innan. Vi åt frukost i restaurangen vid åttatiden och vid nio stod vi redo för dagens sightseeing i Petra. Petra, som betyder klippa på grekiska, var en gammal ruinstad i Edoms klippdal som antas var c:a 2 000 år gammal. I Petra fanns det många gravar och tempel som bl.a. fungerat som bostäder åt beduinerna.

Efter en kort introduktion till Petra vid en översiktskarta ingick en kortare ridtur i entré­biljetten. Vi red inte på egen hand utan hade varsin hästskötare som gick bredvid hästarna. Efter ett par hundra meters ritt klev vi av hästarna och fortsatte till fots. Vi gick i maklig takt genom de av naturen och människan skapta bergsklyftorna som på arabiska kallades för Siq (stigen). Efter en kilometer lång vandring bland bergen nådde vi fram till en öppning i bergs­klyftan där det mest kända templet som hette Khaznat Faraun låg. Efter obligatorisk fotografering av skattkammaren, som egentligen var en grav för Aretas III (87-62 f.Kr.), tog vi en paus vid det närbelägna kombinerade souvenir- och fikastället.

Skattkammaren i Petra.

När vi vilat oss i en kvart fortsatte vi rundvandringen i Petra. Vi promenerade runt i nästan två timmar innan vi stannade till för att äta lunch vid den enda restaurangen i Petra.

Efter en timmes frosseri bland många rätter i buffén började vi tänka på att dra oss tillbaka mot hotellet. Vi tog det lugnt på vägen tillbaka och tog många pauser. Bl.a. besöktes, efter en mödosam klättring uppför många trappsteg, The Urn Tomb.

Vi fortsatte vår vandring genom Petra med sikte på hotellet. Efter en lång och mödosam avslutande promenad i solen kom vi äntligen tillbaka till hotellet. Då hade klockan blivit halv fyra.

Efter en välbehövlig dusch träffades vi i restaurangen vid halv sju för att äta middag. Middagen bestod, inte helt oväntat, av buffé. En timme senare reste vi oss från bordet och gick ut på utsidan och satte oss. Vi beställde öl och kaffe och satt och snackade i två timmar. Det blev lite kyligt på slutet eftersom vi befann oss på hög höjd (1 000 meter över havet). Vid halv tio beslutade vi oss för att bryta upp och gå och lägga oss.

Vi gick till kojs redan vid tiotiden.