Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 14 - Döda Havet → Amman

Vi vaknade vid 06.20 och gick och åt frukost vid sju. Vid frukostbordet kunde vi konstatera att regnet öste ner på utsidan. Vid åtta hade vi checkat ut och väntade på bussen. Vi fick berättat för oss att det var ovanligt med regn för årstiden. När väl bussen dök upp kryssade vi mellan regndropparna och hoppade vi in i bussen.

Trots regnet körde vi mot dagens första sevärdhet Bethania. Halv nio var vi framme vid något som skulle kunna liknas vid en biljett- och souvenirstation mitt ute i ingenstans. Regnet hade upphört och solen hade börjat skina. Vi inväntade en minibuss som skulle ta oss vidare. Under tiden fick vi vifta bort massa envetna flugor som var otroligt intresserade av oss. Det kom ingen minibuss så vi fick ta vår egen buss. Turen tog bara några minuter innan bussen stannade vid en vändplats. Vi hoppade ut och fortsatte till fots.

I Bethania, vid Jordanfloden, påstods Johannes Döparen ha döpt Jesus för ungefär 2 000 år sedan. Vi gick en bra bit på en smal stig med mycket vegetation på sidorna. Till slut kom vi fram till Jordanfloden. Jordanfloden, som var brun av smuts och jord, var inte många meter bred och utgjorde gräns mellan Israel och Jordanien. Vi såg en byggnad på andra sidan floden med en israelisk flagga.

Efter en ny mödosam vandring i den tilltagande värmen gick vi tillbaka till bussen som rullade vidare mot nya mål. En timme senare gjorde vi ett kortare vätskestopp (både in- och utflöde) vid en kombinerad bensinmack och kafé.

Vid tolvtiden var vi framme i Ajlun. Här fanns en välbevarad borg från 1180-talet. Borgen, som hette Qala at Rebad, var som så många andra borgar belägen högst uppe på en bergstopp. Bussen fick bekänna färg i de branta uppförsbackarna.

Innan vi började rundvandringen i borgen köpte vi varsin kopp kaffe spetsad med kardemumma. Eller var det kardemumma spetsat med kaffe? Hursomhelst så smakade det riktigt bra. Rundvandringen i borgen tog en halvtimma och vi kunde konstatera att borgen var mycket välbevarad. Uppe på toppen var temperaturen något lägre än vad var vi varit vana vid. Bergstoppen mätte 1 340 meter över havet.

Efter rundvandringen återvände vi till bussen och rullade ner för berget och hamnade mitt i torsdagsrushen i Ajlun. Vi körde igenom staden och körde uppför nästa branta berg.

Utsikt över delar av Amman.

Kvart över ett stannade vi i Jerash. Här gjorde vi en timmes lång rundvandring i den gamla historiska staden Gerasa. Man fick en trots allt en viss känsla av hur det hade varit på romartiden när man gick på de 2 000 år gamla stenbelagda gatorna med de imponerande pelargångarna på sidorna. Man kunde till och med se hur romarna kört med sina vagnar då det fanns hjulspår i gatstenarna!

Hungriga och något trötta återvände vi till bussen för att åka de sista milen till Amman. Innan vi åkte till hotellet gjorde vi ett stopp vid en taxfreebutik.

Vid fyratiden checkade vi in på The Regency Palace Hotel. Vi fick en svit på elfte våningen med en fantastisk utsikt över Amman. Vår svit var nästan lika stor som vår lägenhet.

Halv sju samlades vi i restaurangen för ”the last supper” med resesällskapet. Vi saknade vår guide som dock dök efter ett tag. Efter middagen gick vi en trappa ner till salongen. Salongen, liksom resten av hotellet, andades gammal brittisk stil. Vi hittade ett tillräckligt stort bord där alla fick plats. Lite ovanligt, men trevligt, var att bakgrundsmusiken kom från en harpa. Efter många försök lyckades vi till slut påkalla en servitris uppmärksamhet och fick beställt dryck. Vi beställde varsin cappuccino. Efter lång väntan fick vi våra drycker. Vi återvände till hotellrummet först vi tiotiden.

Innan vi gick och lade oss stuvade vi om i våra resväskor så vi inte skulle bli anklagade för övervikt. En halvtimma före midnatt önskade vi varandra god natt.