Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 15 - Amman → Stockholm, Sverige

Vi hade sovmorgon denna morgon och vaknade först vid åtta. Tre kvart senare gick vi ner till restaurangen och åt frukost från den något utplockade frukostbuffén. Halv tio gick vi tillbaka till hotellrummet och packade ihop det sista innan vi ställde ut resväskorna i korridoren. Kvart över tio lämnade vi motvilligt vår fina svit och checkade ut och betalade våra skulder.

Halv elva körde bussen mot flygplatsen som låg några mil utanför stan. En timme senare var vi framme vid Queen Alia International Airport. Vid bagage- och personkontrollen var det separata köer för herrar och damer. Herrarna fick ta hand om allt bagage!

Efter första säkerhetskontrollen försökte vi checka in våra resväskor hela vägen till Stockholm och Arlanda. Tyvärr var personalen inte speciellt samarbetsvillig och vi fick bara checka in bagaget till Kairo.

Vi hade ungefär en timma att fördriva innan det var dags för incheckning. Vi gick runt bland taxfreebutikerna utan att köpa något. Vid ettiden gick vi klanderfritt igenom säkerhets­kontrollen och bordade Royal Jordaniens flight RJ503 till Kairo. Planet var nytt och fräscht och det var riktigt gott om plats för benen. 13.25 lyfte planet och 14.35 landade vi på Kairos flygplats efter att vi flugit in över Kairo och sett pyramiderna i Giza från ovan.

Flygplansvinge.

Ett nytt försök att slippa ut- och incheckning av bagage gjordes med förhoppningen att egyptierna skulle vara något mer samarbetsvilliga än jordanierna. Tillslut, med lite mindre stelbenta egyptier, lyckades försöket. Vi fick åka en specialbuss från ankomsthallen till avgångshallen som låg på andra sidan av flygplatsområdet. När vi kom fram till terminalen fick vi först sitta en stund och vänta i en spöklikt tyst och öde del av byggnaden. När flygplats­personalen tagit hand om våra resväskor fick vi komma in på själva terminalområdet där alla taxfreebutikerna fanns. Vi köpte bara en flaska cola och en flaska vatten till ett hyfsat pris.

Det rådde en viss osäkerhet om vilken gate planet skulle avgå ifrån. På biljetten stod det gate 1 och på skärmarna stod det gate 7. Det visade sig att biljetten hade rätt. Ungefär kvart över fem boardade vi SAS flight SK7876 och strax före sex lyfte planet från Kairo med destination Arlanda. Planet landande på ett kylslaget Arlanda vid halv tiotiden västeuropeisk tid. I samma veva som vi stod och väntade på våra resväskor tog vi farväl av våra medresenärer.

När vi fått våra resväskor rullade vi ut ur terminalen och hoppade på en buss som körde oss till Arlanda Hotellby. Vi checkade in på hotellbyn och fick rum 175. Rummen höll en bra standard med tanke på det överkomliga priset. Vi var ganska hungriga så vi länsade minibaren (som ingick i hotellpriset) på nötter, vatten och öl. Vi somnade inte förrän långt efter ett på natten.