Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 6 - Agra

Klockan nio mötte jag upp Sushil utanför hotellentrén. Han körde bara ett par hundra meter innan vi plockade upp dagens lokale guide. Vi hälsade på varandra samtidigt som bilen började köra mot Taj Mahal. Bilturen tog inte mer än 5-10 minuter. Vi stannade bilen vid en parkerings­plats en bit ifrån Taj Mahal. Guiden informerade om att vi var tvungna att åka eldriven buss sista biten fram till entrén. Av miljöskäl. Det kändes mer som ett spel för gallerierna än en genomtänkt åtgärd för att spara på Taj Mahal eftersom det låg ett dis över hela Agra. Det kunde eventuellt vara ett morgondis men troligen berodde diset på föroreningar.

Taj Mahal.

Efter besöket på Taj Mahal följde tre besök på olika ateljéer/försäljningsställen för marmor, mattor och juveler. Jag fick på alla tre ställena grundliga genomgångar hur produktionerna framskred. När det börjades tala om försäljning drog jag öronen åt mig när det gällde mattor och juveler. Jag köpte endast ett mindre marmorfat. Säkert till ett överpris eftersom jag är dålig på att pruta.

Vid halv två hade det börjat kurra ordentligt i magen och jag blev rekommenderad ett lunch­ställe som inte låg speciellt långt från hotellet. Nästan en timme senare var jag mätt och belåten.

Jag och Sushil tog farväl av vår lokale guide som hade fullgjort sina plikter. Han fick 500 Rs (85 kr) i dricks för besväret.

Tillslut kom vi fram till Itimad-Ud-Daulah. Vid ankomsten fick jag direkt fösa undan några påträngande försäljare innan jag kom fram till kassan för att betala entréavgiften på 100 Rs (17 kr) och fick komma in på området. För första gången på flera dagar fick jag lite lugn och ro då Itimad-Ud-Daulah inte var så välbesökt. Här kunde jag gå i min egen takt och titta på tempel och djurliv. Djurlivet bestod mest av ekorrar och apor. Själva palatset kändes inte så speciellt när man hade Taj Mahal färskt i minnet. Besöket vid Itimad-Ud-Daulah blev relativt kort.

Apa vid Itimad-Ud-Daulah.

Jag betalade entréavgiften och gick in på fortet. Delar av fortet verkade fortfarande vara i bruk då man inte fick gå överallt. Jag gick runt en stund och fotograferade både byggnadsverk och djurliv (ekorrar och papegojor). Jag fastnade länge vid en utsiktsplats där man såg Taj Mahal på lite avstånd. Här la jag mycket tid på att bara vänta på att solen skulle gå ner för att kunna få några bra bilder av det allt mer rödaktiga marmorn på Taj Mahal. Sista bilden på Taj Mahals rödaktiga kupoler tog jag halv sex.

Taj Mahal.

Sen lämnade jag Agra Fort och mötte upp Sushil vid parkeringen. Jag var rätt trött efter dagens sightseeing och han körde mig till hotellet. Vi bestämde att han skulle hämta upp mig vid halv åtta för att köra mig till en bra restaurang.

När jag kommit upp på hotellrummet vilade jag en stund och tog en välbehövlig dusch.

Vid halv åtta mötte jag Sushil som stod och väntade med sin bil utanför hotellet. Han körde bara i några minuter innan han stannade till utanför en restaurang. Restauranglokalen var ganska stor men inte så välbesökt. Som vanligt åt jag ensam. Som underhållning var det ett dockspel. Jag blev rekommenderad en (stor) tallrik med två olika sorters ris, två sorters kyckling och en sorts lamm. Hela måltiden var snyggt upplagt på ett stort fat. Som dekoration var en gurka urgröpt och fungerade som ljusstake. Maten smakade riktigt bra och jag åt och drack alldeles för mycket.

När notan var betald fick Sushil köra mig tillbaka till hotellet. Fast innan jag återvände till hotellet letade jag upp ett internetcafé. Kaféet var inget kafé utan en souveniraffär med två krånglande datorer.

Omkring halv tio gick jag de femtio metrarna till hotellet och slocknade nästan omedelbart när jag kommit upp på rummet.