Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 3 - Santiago

Vaknade ganska tidigt trots gårdagen och käkade en inte alltför stadig frukost på hotellet. Vid tiotiden gick vi ut på stan.

Vi hoppade på tunnelbanan med destination Park Metropolitano. Park Metropolitano är ett högt berg med en vit staty av Santa Maria högst upp. Efter att ha gått vilse i relativt fina bostadskvarter kom vi äntligen fram till vår transport upp för berget. Vi trodde att det var linbana men det var bergbana. Bergbanan var mycket brant och var inte av årets modell. Lyckligtvis kom vi upp helskinnade och möttes av en storslagen vy, som dock hade varit större om det hade varit klart väder.

Transporten ner för berget gick smidigt och lätt med linbana trots att inte heller detta kommunikationsmedel kändes helt pålitligt.

Linbana från Park Metropolitano.

Lunchen intogs på fiskmarknaden Mercado Central. Marknaden och restaurangerna var inkvarterade i en byggnad som liknade en saluhall.

Eftermiddagens övning bestod i ett besök till stadens begravningsplats. Ungefär tre miljoner santiagobor låg begravda där. Bl.a. ligger Chiles tidigare presidenter begravda där. Stora delar av begravningsplatsen såg ut som miljonprogrammet i miniatyr.

Efter ungefär en timme hade vi avverkat endast en liten del, men vi kände oss nöjda. Returresan gjordes med lokalbuss. Innan vi kom tillbaka till hotellet gjorde vi ett kort besök i katedralen Metropolitana vid Plaza de Armas.

Middagen intogs sent på Pizza Hut.