Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 9 - San Pedro de Atacama

Klockan 03.30 ringde väckarklockan. En kvart efter utsatt tid (04.00) startade vi bussresan till gejsrarna vid El Tatio Gejsers. Efter ungefär en och en halv timmas körning stannade bussen och chauffören gick ut för att titta till däcken. Höger bakdäck hade gått sönder. Detta skedde på 4 500 meters höjd och det var mycket kallt och mörkt. Efter ungefär tjugo minuter var vi på gång igen efter däcksbytet. Att däcket gick sönder är inte speciellt konstigt då grusvägarna höll låg klass.

Strax innan sju kom vi fram till gejsrarna, som var världens högst belägna. Det var en mäktig syn att se och synen blev inte mindre mäktig då solen steg upp. Efter ett tag blev vi serverade sockerkaka, ostmacka och kokate. Det var inte fel att få lite frukost i magen.

El Tatio Gejsers.

Efter en dryg timme tog vi bussen ett par hundra meter till en liten badanläggning som värmdes upp av gejservatten. De flesta badade.

Vid kvart över nio började vi återfärden mot San Pedro. På vägen tillbaka gjorde vi ett antal större och mindre stopp.

Första stoppet på nervägen skedde vid halv elvatiden i den lilla byn Machuca på ungefär 4 000 meters höjd. I byn bodde det enligt uppgift endast 60 personer.

Kyrkan i Machuca.

Vi var tillbaka i San Pedro vid halv ettiden och fick 2,5 timmars paus innan nästa övning.

Klockan tre på eftermiddagen stod vår chaufför och tillika guide plikttroget och väntade utanför vår camping för att ta oss till saltöknen Salar de Atacama. Saltöknen var världens tredje största saltöken och var ungefär 3 000 km2 stor.

Innan vi kom fram till saltöknen gjorde vi ett stopp i staden Toconao för att kika på stadens marknad och på stadens kyrka.

Väl framme vid saltöknen fick vi registrera oss och betala 2 000 pesos (25 kr) för att få se flamingos. Turen började med att guiden berättade om saltöknen. Turen avslutades med fågelskådning och fotografering.

Salar de Atacama.

När vi sett solnedgången åkte vi tillbaka till San Pedro. När vi kom fram hade klockan rusat fram till halv åtta.