Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 10 - San Pedro de Atacama → San Salvador de Jujuy, Argentina

Frukost serverades klockan sju och vi var iväg med bussarna vid åttasnåret.

Första stoppet kom mycket snabbt, redan innan vi lämnat San Pedro. Passkontroll 16 mil innan gränsen mot Argentina! Utstämplingen från Chile gick förvånansvärt kvickt. Direkt efter stoppet började stigningen.

Andra stoppet på vägen skedde på 3 800 meters höjd då Bull behövde påfyllning av kylarvatten.

Vattenpåfyllning.

Efter att ha åkt berg- och dalbana (mest uppför) med högsta höjden 4 500 meter stannade vi till vid en mindre saltsjö på ungefär 3 800 meters höjd och åt en lättare lunch.

Strax innan klockan två (chilensk tid) passerade vi gränsen mellan Chile och Argentina. Det mest tydliga tecknet på gränsen, förutom ett par skyltar, var att asfaltvägen upphörde och det blev grusväg.

Gränsen mellan Chile och Argentina.

Väl framme vid Argentinas gränskontroll fick vi fylla i en inpasseringslapp och sedan ställa oss på ett led i bokstavsordning för att underlätta för tulltjänstemannen.

Klockorna flyttade vi fram en timme.

Vägen mot San Salvador visade sig till större delen vara gropig grusväg. Vägen var stumtals så dålig att folk som låg och sov i bussarna var nära att dimpa i golvet. Allt i bussarna blev snabbt täckta att ett lager sand. Även näsorna fick sin beskärda del sand. Tack och lov var vägen asfalterad efter ett antal skakiga mil.

Kring sjusnåret (argentinsk tid) stannade vi ungefär 20 mil från San Salvador för att käka middag. med utsikt över vidsträckta vyer med höga berg och djupa dalar. Extra krydda var ett maffigt åskväder på behörigt avstånd, tack och lov!

Halv nio var vi tillbaka på vägen. Vägen visade sig variera i kvalitet med både asfalt och grusväg. Mest grusväg tyvärr, vilket gav mer sand i bussarna.

Efter två kortare stopp kom vi fram till San Salvador vid halv ett på natten. Istället för att leta upp en camping blev det ett mellanting mellan camping och bushcamp. Vi gjorde en "mackcamp" vid en bensinstation.