Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 20 - La Paz → Copacabana

Vaknade vid sju och packade ihop tillhörigheterna. Efter frukosten blev vi körda av hotellets bussar till bussparkeringen i El Alto. Vid kvart över nio satt vi åter i våra rosa bussar för vidare färd mot Titicacasjön.

Efter drygt en och en halv timmes körning stannade vi till vid en utsiktspunkt vid Titicacasjön där vi intog en lättare lunch. Efter lunchen åkte vi bara ett par minuter med bussarna innan vi var framme vid San Pablo de Tiquina. Där skeppades bussarna över sundet på pråmar som drevs av små utombordsmotorer. Vi passagerare åkte taxibåt över sundet till San Pedro de Tiquina. När vi kom iland på andra sidan stod bussarna på land och väntade på oss.

Båttransport över Titicacasjön.

Efter en dryg timmes körning, vid halv två, var vi framme vid Copacabana. Där blev vi inkvarterade i ett rum på Hostal Continental de Lago.

Efter ett litet tag gav vi oss ut på stan och kikade bl.a. på katedralen och avslutade med en tur vid den i princip öde stranden.

Copacabana.

Efter en välbehövlig vila och en lika välbehövlig dusch gick vi ut för att hitta ett lämpligt ställe att spisa Titicacaöring på.

På vägen som ledde ner till stranden blev vi "inlurade" av några småkillar till restaurang Mankha Uta. Restaurangen var hyfsad och vi käkade fyrarätters middag med öl för 23 bolivianos (23 kr) med Titicacaöring till huvudrätt.