Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 21 - Copacabana

Vaknade kvart i sju. Efter en snabbdusch i ljummet vatten gick alla tre ner till trädgården för att göra var sitt lunchpaket för dagens övning. Vi samlades i hotellreceprionen strax före åtta och gick i rask takt ner till stranden för att möta upp den båt som skulle ta oss till Solön. Båten, som var av katamarantyp, såg snabb ut. Men ack som man bedrog sig. Två utombordsmotorer på 60 hästkrafter vardera gav ingen större fartupplevelse. Uppskattningsvis körde vi i 3 knop.

Båtresan till Solön tog nästan exakt två timmar. Vi blev avsläppta på den norra delen av ön i byn Challapampa. Där fick vi betala fem bolivianos (5 kr) var för att få se på Solöns ruiner m.m. Den guidade turen startade på museet och fortsatte via stigar till en offerplats som hette Piedra Sagrada. Efteråt fortsatte vi norrut mot Roca Sagrada, berget med ett svårtytt pumaansikte; Mesa de Sacrificio, ett cermonibord och slutligen labyrinterna vi Laberinto Chinkana. Efter dessa lektioner i sydamerikansk historia satte vi oss i gräset och käkade vår medhavda lunch.

Laberinto Chinkana.

Kvart i ett började vi den åtta kilometer långa vandringen över ön från norr till söder. Det var varmt, soligt och backigt. Men det gick!

"Startfältet" blev efterhand ganska utspritt.

Strax efter tre kom vi fram till slutmålet Fuente del Ica, där vår båt och de övriga vandrarna väntade. Vi var sist. Det blev ett kort bad i Titicacasjön, trots temperaturen i vattnet. Kvart i fyra styrde båten mot Copacabana. Det blev ett kortare stopp "på vägen" för kulturintresserade att besöka ett soltempel.

Halv sex var vi äntligen tillbaka i Copacabana. Vi överlämnade våra pass till personalen, så de kunde åka iväg och stämpla ut oss från Bolivia redan under kvällen. Detta eftersom det var oroligheter i den peruansk staden Ilave som vi skulle passera.

Vi beslutade att gå till samma ställe som vi var på dagen innan för att käka middag. Denna dag var servicen usel och vi la ingen dricks.