Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 23 - "Bushcamp" → Puno → Cuzco

Vaknade vid sex av att det sprang nyfikna peruaner runt bussen. Frukosten serverades vid sju med ett antal peruaner som publik. Strax innan åtta var vi på väg mot Puno.

Vid tiotiden anlände vi äntligen till Puno. Turen kring Titicacasjöns östra sida tog 15 timmar extra körtid. Vid halv elva satt vi fördelade i två motorbåtar på väg mot de flytande öarna (Isla Flotantes) i Titicacasjön. Öarna är byggda av totorovass och är ungefär 2,5 meter tjocka. Det kändes lurigt att hoppa av motorbåten och trampa ner i "gräset" då det sviktade betydligt.

Flytande öarna utanför Puno.

Vi gick runt på en av öarna, köpte lite souvenirer och blev för en US-dollar flottade över till en av de andra öarna. Flotten var också byggd av totorovass.

Efter ett tag blev vi skeppade tillbaka till Puno i motorbåtarna. Väl i hamn åkte vi med våra rosa bussar och parkerade dem framför katedralen vid Plaza de Armas. Sen gick vi bort till den förutbestämda restaurangen som låg ett par kvarter bort från katedralen. På restaurangen förenades nytta med nöje då vi dels fick våra pass stämplade för inresa i Peru, dels åt en trerätterslunch. Under tiden vi satt och åt satt tulltjänstemannen i restaurangbaren och stämplade våra pass! När vi klara med maten gick vi en runda på stan och växlade till oss peruanska soles och köpte något ätbart för den återstående resan mot Cuzco.

Strax efter halv tre började resan mot Cuzco. Efter ungefär en och en halv timmes färd kom vi in i ett snöoväder som ganska snart övergick i regn.

Vid sju på kvällen stannade vi till vid en bensinstation ungefär 15 mil från Cuzco för att käka middag. Middagen blev något försenad då köket fick flyttas. Personalen på bensinstationen var rädda att lågorna från gasoltuberna kunde antända bensinångorna. Vid halv nio var vi på väg igen mot Cuzco.

En timma senare rullade vi in i Cuzco. Vi blev inkvarterade på Hostal Saphi. Hotellet var centralt beläget och låg endast tre kvarter från Plaza de Armas. Hotellet var fräscht.

Chaufförerna var sugna på att ta en öl eller två och de som ville fick möta upp på puben Norton Rat vid Plaza de Armas. Ganska många resenärer hittade tillslut till puben.