Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 25 - Inkaleden dag 1 (Km 82 - Huayllabamba)

Vaknade vid halv sju och var snart på gång att käka frukost. Vi fick även betala för gårdagens springnota då scambled eggs kostade två soles (5 kr) extra.

Strax innan halv nio samlades vi som skulle gå Inkaleden (fyradagarsturen). Vid nio var alla samlade i bussen och färden mot startpunkten för Inkaleden (Km 82) kunde starta.

Efter drygt en och en halv timma stannade vi till i staden Ollantaytambo där vi provianterade bl.a. vandringsstavar m.m. Efter 20 minuter åkte vi vidare på grusvägar längs både rälsen och Urubambafloden till Km 82. När vi kom fram var det ett partytält modell avlångt uppställt och det var dukat för lunch. Det var trerätterslunch!

Efter lunchen delade guiderna ut liggunderlag till oss. Liggunderlagen skulle vi själva bära på medan bärarna skulle bära på våra sovsäckar. Dock fick vi själv bära på sovsäckarna förbi första kontrollstationen.

Klockan ett började äventyret och ganska snart kom vi fram till ovan nämnda kontrollstation där man fick skriva in sig och visa passet. De som ville fick även passet stämplat.

Efter passage över en hängbro över Urubambafloden började stigningen och ungefär fem minuter senare överlämnades sovsäckarna till bärarna. Detta underlättade vandringen avsevärt.

På språng över Urubambafloden.

Vandringsleden bestod av grusväg upp och grusväg ner i sol och moln om vartannat.

Llactapata (Staden på bergssluttningen) (Town on the Hillside).

Efter 12 km vandring var vi vid halv sex framme vid första dagens slutstation Huayllabamba. Första dagens vandring var 12 km lång och började på 2 600 meters höjd och slutade på 3 000 meters höjd. Bärarna hade redan monterat upp campingtälten när vi anlände.

Vi bytte ganska omgående våra svettiga kläder mot torra och varmare kläder. Vi gick bort till "långtältet" där det serverades kaffe och te samt kakor och popcorn. Vi satt kvar i tältet tills middagen serverades vid halv åtta. Middagen bestod av soppa till förrätt, fisk med potatis och ris till huvudrätt. Efter maten satt jag och några till kvar i "långtältet" och snackade. Vid halv tio gick vi bort till vårt tält och la vi oss för kvällen. Vi somnade till ljuden av en brusande flod, kväkande grodor och skällande hundar.