Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 27 - Inkaleden dag 3 (Paqaymayu - Wiñay Wayna)

Vi blev väckta av bärarna vid sju då de kom och serverade varmt te vi tältet. Jag hade sovit dåligt under natten p.g.a. kväkande grodor och hård mark. "Sedvanlig" frukost med gröt, frallor, pannkakor och te serverades och vid halv nio var vi på väg uppför nästa berg. På vägen fick vi information om ruiner och andra sevärdheter. Först kom vi fram till Runkurakay (Ruinhög) och efter vi passerat andra passet Abra de Runkurakay på 3 900 meters höjd kom vi fram till Sayaqmarka (Oåtkomlig stad/Staden på en brant plats).

Runkurakay.

Sayaqmarka.

Efter förmiddagens kulturövningar fick vi lunch vid ettsnåret vid Chaquiqocha.

Tredje passet, som låg på 3 650 meters höjd, passerades strax efter tre. Strax efteråt passerade vi Phuyupatamarka (Staden högt uppe bland molnen). Efter detta återstod tre timmars tuff vandring nerför mycket dåliga trappor till campingen vid Wiñay Wayna (Evigt ung).

Phuyupatamarka.

Tredje dagens vandring var 15 km lång och började på 3 500 meters höjd och via toppar på 3 900 och 3650 meters höjd slutade på 2 650 meters höjd.

När vi kom fram till campingen vid hade det hunnit bli mörkt. Halv nio serverades middagen. Middagen var otroligt påkostad. Stora fat bars in med bl.a. kyckling, kött, ris, kroketter m.m.

Efter maten dracks det både öl och vin, men givetvis i måttliga mängder. John Blund kom på besök i vårt tält vid elvasnåret.