Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 33 - Nazca → Ica

Vaknade halv sju och steg upp för att vara behjälplig med frukosten. Strax före åtta lämnade vi campingen för att resa norrut.

Vid halv elvasnåret rullade bussarna in på campingen Villa Condor i Ica. Även denna camping låg vid en flygplats. Eftersom hösten nalkades i Sydamerika hade poolen tömts för säsongen eftersom inga förväntades bada mer i år. Då hade de inte räknat med 40 st., ur sydamerikansk synvinkel, galna svenskar och norrmän som skulle bada när det började bli höst. Poolen fick börja fyllas upp igen. Under tiden åkte vi in till stan för att hämta ut pengar och käka lunch. Vi beställde två taxibilar som visade sig vara modell mindre. Taxiresan till Icas centrum kändes osäker och jag var faktiskt lite rädd att det skulle hända en olycka. Jag bromsade flera gånger i baksätet. Tillslut, utan att krocka en ända gång, kom alla välhållna fram till Plaza de Armas.

Vid halv ett hittade vi en restaurang vid Plaza de Armas, som hette Plaza 125, där vi spisade lunch.

Efter ett tag åkte vi tillbaka till campingen med Icas snabbaste tuc-tuc. Chauffören körde fort och i kurvorna satte han ner fötterna i marken för att vi inte skulle välta. Resan tog ungefär tio minuter och kostade fyra soles (9 kr).

Ganska omgående efter återkomsten till campingen gick vi mot poolen som så smått började bli uppfylld. Vi låg och gottade oss hela eftermiddagen. Jag bröt upp vid halv fem då jag gick och duschade. Jag var ju tvungen att vara fräsch då jag skulle vara behjälplig vid middagen. Efter maten satt vi och pratade och drack olika sorters dryck och vid en obestämd tidpunkt på kvällen hamnade jag i min sovsäck med kläderna på.