Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 36 & 37 - Lima

Dag 36

Vaknade ordentligt vid tiosnåret av att folk demonstrerade på gatan. Vi gick och käkade frukost en halvtimma senare och vid halv tolv åkte vi taxi till de centrala delarna av Lima.

Vi hamnade i något tveksamma kvarter där peruanerna köpte saker med undermålig kvalitet. Vi kom efter ett tag till Plaza de Armas, eller Plaza Mayor som torget numera hette, där vi först besökte katedralen och efteråt intog en något sen lunch vid en av uteserveringarna.

Efter lunchen gick vi och kikade i affärer och när vi kände oss nöjda tog vi en taxi tillbaka till hotellet Vi fick pälsade på oss lite mer kläder då det blivit lite kyligare. Sen begav vi oss ut på de närbelägna indianmarknaderna. Vid sexsnåret kände vi oss nöjda och gick tillbaka till hotellet.

Vid halv nio begav vi oss ut på stan för att käka middag. Vi hittade ett mycket trevligt ställe kring Kennedyparken där både servicen och maten var bättre än på länge.

Efter maten gick vi till bargatan där vi blev inkastade på en av uteserveringarna. Där satt vi ett par timmar och tittade på flanörer samtidigt som vi drack ett par öl. Vid halv ett gick vi hem till hotellet då John Blund hade börjat uppenbara sig i närheten.

Dag 37

Jag vaknade vid åtta av att trafiken väsnades på gatan utanför hotellet. Eftersom mina rumskamrater inte var pigga på frukost gick jag själv ner och käkade frukost. Efter frukosten gick jag ut på stan.

Vid tolv gjorde vi en ny tripp med taxi till de centrala delarna av Lima för ytterligare shopping. Vi blev avsläppta nära Plaza de Armas och gick med riktning mot gågatan med lite finare affärer.

När klockan började närma sig två gick vi i princip till första bästa uteservering.

Efter lunchen tog vi en taxi till ett nöjesfält som låg beläget vid Stilla Havet. Vi gick två trappor ner och hittade vad vi sökte. En bowlinghall.

Efter två serier hade klockan hunnit springa iväg ända till fem då vi tog en taxi tillbaka till hotellet. Vi köpte ett par öl på vägen för att ha att skåla med på hotellrummet inför sista kvällen med gänget på The Old Pub.

Halv åtta stegade vi in på The Old Pub. Här samlades alla resenärer och personal för en sista måltid med gänget. Vi hade en frågetävling med frågor som rörde resan.

Vi satt kvar på puben till efter elva då ett liveband började uppträda. Då gick vi därifrån eftersom ljudnivån var alldeles för hög samt att puben tog sju soles (16 kr) i inträde. En hel del folk hamnade på en icke namngiven pub med tillhörande uteservering.

Vid ettsnåret gick vi hem till hotellet.