Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 1 & 2 - Göteborg → Arusha, Tanzania

Äventyret började vid halv tolv när vi började åka mot Landvetter flygplats. Vid tolvtiden var vi framme vid flygplatsen och begav oss mot inrikesterminalen.

Vi checkade in med Visakortet och lämnade av våra resväskor. Sen passerade vi säkerhets­kontrollen (utan problem) och letade upp vår gate. Planet till Stockholm och Arlanda var försenat så vi fick vänta en stund extra.

Halv två lyfte planet från Landvetter och ungefär 50 minuter senare landade vi på Arlanda.

Efter att vi hämtat ut våra resväskor följde tre timmars väntan innan vi skulle samlas vid Forex vid Sky City klockan 17.15. Vi satte oss på en bänk och studerade potentiella Rosa Bussarna-resenärer en bra stund innan vi gick och köpte varsin kopp kaffe. Vid femtiden tog vi våra resväskor och rullade bort mot Forex. Väl framme kunde vi konstatera att vi inte var ensamma. När Anders Eriksson dök upp började han direkt dela ut flygbiljetter och t-shirts samt ta betalt för förbeställda myggnät.

Strax efter sex hade alla fått sina flygbiljetter och vi var redo att checka in. Vi tog kommandot och gick först. Vi stötte på patrull direkt vid incheckningen då personalen frågade efter våra elektroniska biljetter, som ingen av oss hade. Anders lyckades styra upp det hela till slut.

Vid halv åtta drog vi oss bort mot gaten för att boarda flight ET-703 till Addis Ababa via Rom. Halv nio lyfte vi från Arlanda och kvart i tolv landande vi på Fiumicino flygplats i Rom. Mellanlandningen skulle enligt tidtabellen ta en timma men tog 2,5. Halv två på natten lyfte vi äntligen. Vi flög bl.a. över Libyen och Sudan innan vi landade på flygplatsen i Addis Ababa 6.45 (CET) eller 8.45 (östafrikansk tid).

När vi lämnat planet letade vi snabbt upp gate 4 där planet till Kilimanjaro skulle avgå från. Efter säkerhetskontrollen uppstod ett problem vid gaten då hela gruppen saknade boardingpass för flygresan. Det ordnade sig till slut men drog ut på tiden.

Strax före elva östafrikansk tid lyfte vi från Addis Ababa med destination Nairobi! Nairobi var det enda som flygkaptenen nämnde om i högtalarna. Inget om Kilimanjaro! Lite orolig var man att vi hamnat på fel plan då det varit rörigt inne i terminalbyggnaden tidigare.

Efter en mycket turbulent och skakig inflygning landade vi vid halv ett på flygplatsen i Nairobi i Kenya. Fast det var bara mellanlandning tack och lov! Planet fortsatte till Kilimanjaro! Puh! Mellanlandningen varade i en dryg timme och kvart i två lyfte vi från Nairobi.

Klockan 14.20 landande vi på Kilimanjaro International Airport i Tanzania. När vi lämnade planet möttes vi av en hetta som vi frusna nordbor inte riktigt var vana vid. Inne i terminal­byggnaden fick vi först visa upp våra ”gula pass” i hälsokontrollen som intygade att vi var vaccinerade mot gula febern. Nästa instans blev, för oss med rosa pass och inga visum, att hitta kassan där vi skulle betala 50 dollar var för att få visum till Tanzania. Det gick oerhört smidigt. Tänkt vad enkelt allt var bara man viftade med en stor dollarsedel!

När vi fått våra resväskor och passerat tullen möttes vi av Eddie. Eddie visade oss vägen till bussen som stod parkerad en liten bit från terminalen. Vi la in resväskorna i bussen innan vi gick tillbaka till terminalen och växlade 100 dollar var till tanzanianska shilling (Tsh). Sen bar det av mot Arusha. I rosa buss! Härligt!

I Arusha körde bussen in på campingen Masai Camp i utkanten av stan. Campingen verkade trevlig med närhet till dusch, toalett och restaurang. Vi firade att vi äntligen vara framme med varsin öl i baren. Vi hade blivit lovade en enkel middag med soppa så när vi druckit upp ölen var det precis lagom att förse sig med soppa och bröd vid bussen. Gott med mat!

I samband med maten blev vi ombedda att välja vilken buss man ville bo i. Två andra rosa bussar (Pelle och Trisse) skulle ansluta till oss men hade blivit försenade eftersom de var tvungna att runda Kenya för att komma till Arusha. Vi valde Trisse. Eftersom vår hemvist Trisse inte kommit blev vi istället inkvarterade i en av campingens bungalows.

Efter maten packade vi om våra väskor i gräset utanför den ensamma rosa bussen, som för övrigt precis döpts om till Maja. Eftersom det började skymma fick vi skynda oss att hitta våra pannlampor innan vi inkvarterade oss i bungalowen. Vi lyckades få en enkelsäng med myggnät mitt i bungalowen.

Eftersom vi var trötta efter flygresan gick vi och la oss redan vid åtta. Någon gång under natten startade ett kraftigt regn- och åskoväder. Det regnade så mycket att det regnade in i bungalowen och det blev stora pölar på golvet.