Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 4 - Arusha → Karatu

Vi vaknade ordentligt någon gång efter sex på morgonen. Vi hann med att duscha före frukosten som serverades utanför bussarna vid sju. Strax efter åtta anlände nio safarijeepar från företaget Tropical Trails. Vi hoppade in i bil nummer 9. Bil nummer 9 kördes av Limo, som visade sig vara en trevlig, kunnig och pålitlig safarichaufför.

Vi lämnade Masai Camp och efter ett par timmars bilfärd stannade vi till vid Makuyuni för ett kortare stopp. Nästa stopp var vid Lake Manyara. Då hade klockan passerat elva. Efter ett kortare stopp vid en parkering körde vi runt i nationalparken och spanade efter vilda djur (s.k. gamedrive) och fick bl.a. se babian, buffel, rörbock, vattenbock och impala.

Strax före ett stannade vi till vid en höjd där vi blev serverade lunch. Lunchen smakade bra och förgylldes av en fantastisk utsikt över delar av Lake Manyara.

Efter lunch fortsatte vi med gamedrive i ett par timmar då vi bl.a. fick se elefant, flodhäst, giraff, vårtsvin, zebra, impala, dik-dik, grön markatta, maraboustork, babian, buskbock, vit pelikan, nilgås, afrikansk ibisstork och slutligen afrikansk skedstork.

Giraff vid Lake Manyara.

När Limo visat oss valda delar av nationalparken körde vi ut på vägen igen med destination Karatu. På vägen gjorde vi två stopp. Det första vid en rastplats efter en lång och brant uppförsbacke där vi fick en fantastisk vy över hela Lake Manyara. Det andra vid ett försäljningsställe för souvenirer.

Vi rullade in på Bushman Camp i Karatu vid halv sex. På campingen stod ett uppställt ett antal orange tält. Vi letade bland tälten och hittade till slut ett tält som var ledigt. Vi markerade tältet med en rosa blomma och min keps eftersom alla tält såg likadana ut. Vi tog en dusch i de inte helt fräscha duscharna.

Klockan sju serverades en gemensam middag på campingens restaurang. Soppa till förrätt och kalops med kokt potatis till huvudrätt. Efter maten blev det (obligatoriskt) uppträdande av lokala artister.