Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 7 - Arusha → Dar es Salaam

Denna morgon blev vi som sov inne i bussen väckta till ”Morning has broken”. En riktigt bra väckning! Synd bara att klockan var fem på morgonen och man hade behövt sova minst ett par timmar till. Frukostpaket delades ut till alla för att vi skulle kunna komma iväg så fort som möjligt.

Klockan sex lämnade vi Masai Camp i Arusha för att avverka de 66 milen till Dar es Salaam. Det blev tre kortare stopp inom en dryg timma; fotografering av Mount Kilimanjaro, kisspaus och tankning. Sen körde vi i ett par timmar innan vi stannade till i Segara och käkade lunch. Vi skulle själva betala för lunchen och fick en inblick i den afrikanska ineffektiviteten och oorganisationen. En hovmästare gick runt till samtliga 60 i sällskapet och tog betalt en och en. Till varje person gjorde han i princip samma uträkning endast med variation av vilken dryck man beställt. Det lustiga var att han fick olika summor varje gång. Huvudräkning kanske inte var hans bästa ämne i skolan.

Tre rosa bussar på rad.

Efter lunchen fortsatte vi färden mot kusten för att avverka de sista 25 milen till Dar es Salaam. Ju närmre kusten vi kom desto varmare blev det i bussen. Eftersom en av bussens två takluckor inte gick att öppna blev vädringen därefter. Den främre delen av bussen fick lite luftväxling eftersom vi körde med bussdörren öppen. Mot slutet av resan stod eller satt större delen av resenärerna vid bussdörren. När vi närmade oss Dar es Salaam fastnade vi i en bilkö vilket gjorde att temperaturen i bussen steg ytterligare. Till slut lättade trafiken och vi kunde avverka de sista milen till campingen Silver Sands Beach Hotel som låg några mil norr om Dar es Salaam. Det var trångt på campingen och Pelle-bussen backade in i en annan buss (ej rosa) och fick bakrutan krossad. Dock klarade sig innerrutan så glassplittret hamnade bara på utsidan.

När bussarna äntligen parkerat drog sig alla ner till vattnet för att få ett första dopp i Indiska Oceanen. Vattnet var ljummet. Härligt! Efter badet gick vi och duschade för att bli av med sand, salt och eventuellt några återstående svettdroppar.

Efter duschen gick vi bort till campingens restaurang där det stod uppdukat en buffé. Restaurangen var utomhus och var belägen endast några få meter från havet. Temperaturen på kvällen var perfekt och med endast en liten bris satt vi kvar en stund extra och njöt. Sen drog vi oss bort till bussen och började bädda i ordning för natten. Vi valde att sova på busstaket för att om möjligt få lite svalka. Dessvärre blev det inte så svalt som vi hade hoppats på trots att det regnade och åskade en del under natten.