Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 8 - Dar es Salaam

Vi gick upp vid sjusnåret då våra magar hade hållit oss vakna ett tag. Frukosten serverades utanför bussarna en timma senare. Efter frukosten bestämde och betalade vi för kommande aktiviteter på Zanzibar.

Eftersom det var lite molnigt och inte inbjöd till sol och bad satte vi oss i närheten av strand­kanten och vilade oss. Några timmar förflöt och vädret förbättrades successivt.

En av tjejerna som solade i närheten kom på en briljant idé att beställa lunch. Hon fixade så att kyparen från campingens restaurang kom med en meny till oss. Vi beställde mat och några minuter innan maten var klar fick vi klartecken från kyparen att komma och sätta oss till bords. Vi hade beställt grillad fisk (odefinierad men troligen tonfisk) med ris.

Efter lunch fixade samma driftiga tjej en båt till ön Mbudya som låg ett par sjömil ut från stranden. Vi bestämde att inte följa med, med hänsyn till våra opålitliga magars status. Eftermiddagen spenderades under ett parasoll, med ett undantag för ett dopp i böljan den blå, eftersom vi lyckats bränna oss rätt så kraftigt på förmiddagen. Vid femsnåret lämnade vi stranden och gick och duschade. Efter duschen gick vi bort till restaurangen och käkade middag. Vi beställde Kingfish med ris båda två. Maten smakade bra.

Ungefär halv tio gick vi bort till bussen för att gå och lägga oss. Eftersom vi var varma och hade rejält med överskottsvärme från dagens sol och bad tog vi varsin bädd inne i bussen och somnade efter ett tag.