Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 10 - Zanzibar Town

Kvart över sju var det väckning. När vi vaknade var vi ganska svettiga då vi inte kunde köra luftkonditioneringen på natten. När vi gjort oss i ordning gick vi upp på hotellets tak och käkade frukost. Frukostbuffén skulle bestå av vitt bröd, smör, marmelad, ägg, banan, juice och kaffe. Fast allt fanns inte framme samtidigt så man fick nöja sig med det som fanns framme när man kom.

Efter frukosten samlades vi i hotellentrén för att gå på en stadsrundtur i Stone Town och dess gränder. Vid niotiden bar det iväg. Första anhalten var kött-, fisk- och grönsaksmarknaden. Det var trångt, mörkt och luktade illa så vi gick ut rätt fort. Andra anhalten var det område där slavmarknaden pågick förr i tiden. Vi gick in en stund i Anglican Cathedral som var byggd på marknadsområdet efter det att slavhandeln upphört. Första halvan av stadsvandringen avslutades på Africa House där vi tog en vätskepaus och beundrade utsikten.

Utsikt mot Indiska Oceanen sett från Africa House.

Efter en dryg halvtimmes paus fortsatte vi stadsrundturen och hamnade på Beit el-Ajaib (House of Wonders). Vi gick en rundvandring inne i byggnaden, som var ett museum, och hade en guide som talade tyst och dålig engelska. När vi kom ut från House of Wonders meddelade guiden att detta var sista anhalten i stadsrundturen.

Klockan hade blivit halv ett och vi började bli hungriga. Vi gick med raska steg mot Restaurang Archipelago. Vi beställde barbequegrillad svärdfisk med avokado och pommes frites. Smakade bra! Efter maten gick vi tillbaka till hotellet och vilade oss ett slag.

Fem över tre var alla samlade vid hotellentrén och vi gick bort till parkeringsplatsen och satte oss i bussarna och åkte iväg. På vägen passerade vi bl.a. David Livingstones hus. Lite senare åkte vi genom byn Bububu. Bynamnet Bububu kommer från den tiden då det gick tågtrafik på Zanzibar. Tåget lät ”bububu” när det passerade och därför fick byn det namnet.

Inte långt från Bububu stannade bussarna till vid ett plantage. Vi gick först en rundtur i plantaget och fick både smaka och lukta på olika blad från träden och gissa vilka kryddor och frukter det var. Sen var det obligatorisk försäljning av kryddor. Vi köpte inte så mycket, bara vaniljstång och banankaffe. Efter försäljningen blev vi bjudna på diverse exotiska frukter, bl.a. durian, jackfruit, ananas m.m. Turen avslutades med uppvisning i hur man klättrar upp för en palm och hämtar kokosnötter. Det var en kille på 11-12 år som klättrade upp minst 20 meter i trädet.

Muskotnöt.

Strax före sex lämnade vi plantagen och återvände till Zanzibar Town och hotellet. Vi kände oss lite slöa och la oss och vilade ända fram till halv nio. Då gick vi ut på jakt efter en bra restaurang. Vid tiotiden hade vi snurrat omkring och vi bestämde oss för Restaurang Archipelago igen. Det visade sig vara en av få restauranger som var öppna vi den här tiden på dygnet. Vi beställde svärdfisk med mango och pommes frites. Vi fick dricka alkoholfritt även här då restaurangen inte serverade alkohol. Maten var god även om den var ordentligt kryddad.

Vid elvatiden återvände vi till hotellet. Sista biten i gränderna innan vi kom fram till hotellet var ganska mörk så det kändes lite otrevligt att det bara var vi två. Vi kom fram helskinnade till hotellet och somnade kring midnatt.