Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 12 - Zanzibar Town

Vi vaknade 6:20 av mobiltelefonens alarm. Vi käkade ytterligare en kulinarisk frukost på hotelltaket. Vid åtta samlades vi vid hotellets entré redo för nästa äventyr. En kvart senare kom våra guider och började direkt lotsa oss genom gränderna i Stone Town. Vi gick bort till ett par båtar som skulle transportera oss till paradisön Changuu (Prison) Island. Halv nio steg vi ombord på båten ”Gladiator”. ”Gladiator” med sin 9,9 hk starka motor var allt annat än en gladiator. Vi kom fram sist av de fyra båtarna efter en halvtimmes färd.

Väl iland på Prison Island fick vi först en genomgång om vad ön hade använts till förr i tiden. Efter informationen gick vi och kikade och matade jättesköldpaddor som bodde på ön. De äldsta sköldpaddorna påstods vara 170 år gamla! Sen hägrade stranden. Och vilken strand! En paradisstrand! Det gick ett rykte att det var 39°C varmt i skuggan. Vattnet var ljummet och svalkade lite.

Vid tolvtiden hade vi fått tillräckligt med sol och bad och hoppade på den första båten tillbaka till Zanzibar. Väl ”iland” tog vi direkt sikte på restaurang La Fenice, som låg i närheten, där vi käkade lunch. Vi åt sandwich med bacon och kyckling. Smakade bra i värmen.

När vi gjort rätt för oss började vi gå mot hotellet. Vi tog vägen genom Gizenga St. för att om möjligt fönstershoppa lite. Det gick sådär! Direkt när vi kom in i gränden blev vi ”attackerad” av en försäljare som välkomnade oss till hans butik. Vi tackade nej och fortsatte att gå. Då sa han att han skulle följa efter oss. Vi varken sa eller gjorde något utan fortsatte bara att gå. Vi noterade att han var strax bakom oss. När vi nådde fram till Old Fort sa han att skulle ha pengar av oss för att han följt med oss. Vi bröt ut i ett skratt för det absurda att vi skulle betala honom pengar för att han följt efter oss. Vi kontrade genom att kräva honom på 1 000 dollar för att han fått följa efter oss! Han insåg att han inte skulle få några pengar och försvann. När vi kom tillbaka till hotellet släckte vi belysningen och somnade snart.

Klockan 16:20 var det dags för väckning. En timma senare var vi redo och lämnade hotellet. Målet var, inte helt oväntat, Africa House. På vägen dit växlade vi in lite nya tanzanianska shillingar. Strax före sex anlände vi till Africa House. Vi lyckades få bra sittplatser på altanen. Vi såg solen dala ner mot horisonten men försvann in i molnen innan den dök ner i Indiska Oceanen. Fler och fler resenärer dök efterhand. Anledningen till att alla resenärer skulle samlas på Africa House var att en av chaufförerna, Jocke, fyllde år denna dag och att detta skulle firas. Strax efter sju började vi i mindre grupper gå upp till festvåningen som låg en våning upp. När Jocke, som siste man, kom in i lokalen stod alla upp och sjöng ”Ja må han leva”.

Det stod uppdukat en trerättersbuffé även om för- och huvudrätterna serverades samtidigt. Ju längre tiden gick desto varmare blev det i lokalen. När vi ätit upp efterrätten hade det blivit så olidligt varmt att Eddie föreslog att vi skulle gå ner en våning. Och så gjorde vi. Vi beställde varsin läsk i baren innan vi styrde kosan mot hotellet. Enligt en källa var det ”bara” 30°C på kvällen!