Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 13 - Zanzibar Town → Nungwi

Vi hade sovmorgon denna morgon och vaknade först vid åtta. Frukosten åt vi vid nio och vid tio hade vi checkat ut från hotellet. Minibussarna stod vid parkeringsplatsen redo att köra oss de sex milen till sol- och badparadiset Nungwi på Zanzibars nordspets. Vi kom iväg vid halv elva. Chauffören körde stundtals på gränsen till vårdslöst och folk skrek i de värsta kurvorna.

Utan några incidenter anlände vi till Nungwi halv tolv. Vi blev tilldelade rum (eller bungalow) nr 2 på Union Beach Bungalows. Vår bungalow hade havsutsikt från altanen och låg endast 40 meter från strandkanten. Härligt! Standarden på bungalowen var helt OK. Två sängar med myggnät (varav endast en säng var bäddad), fungerande fläkt i taket, dusch med rinnande vatten och en toalettstol (för barn!) Värt att notera var att det endast fanns ett draperi som avskiljde toaletten från rummet.

När vi installerat oss i bungalowen gick vi ut och letade upp en restaurang för att käka lunch. Vi valde det närmsta stället som var Jambo Brother Restaurant. Vi beställde Pizza Seafood med bl.a. bläckfisk. Smakade bra.

Efter maten gick vi via vår bungalow och bytte om till badkläder innan vi gick till stranden. Vi tillbringade några timmar i sanden och i vattnet. Härligt! Vid femsnåret återvände till vår bungalow för att varva ner ytterligare på altanen.

Dhow-båt vid Nungwi.

Efter en dusch tog vi en kort runda i Nungwi. Byns centrum var inte så stort. Endast några livsmedelsbutiker, souvenirbutiker och gatukök. Vi köpte läsk och chips för en billig penning i en av butikerna. Efter besöket i byn var det hög tid att bestämma matställe för kvällen. Många valde en restaurang en bit bort. När vi kom dit upptäckte vi att en hel del resenärer gjort samma val som vi. Vi fick plats vid ett av borden och beställde grillad tonfisk med pommes frites. Smakade bra även om servicenivån var något ojämn!

Efter maten gick vi bort till en utomhusbar. De flesta i gänget beställde Pina Colada. Det gjorde vi också. Smakade fantastiskt gott! Detta var verkligen livet. Stå och dricka paraplydrinkar i shorts och en kortärmad tröja med sand mellan tårna i februari utan att frysa. Livet är underbart ibland!

Strax efter elva lämnade vi baren och drog oss mot bungalowen. Vi tätade till myggnätet runt sängen och somnade omkring midnatt. Under natten vaknade vi flera gånger av att det var mycket varmt i bungalowen.