Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 16 & 17 - Nungwi → Göteborg, Sverige

Vi vaknade för tredje morgonen i rad klockan sju. Efter sedvanliga morgonbestyr packade vi ihop våra saker innan vi lyckades förskanska oss ett ledigt frukostbord i restaurangen. Liksom dagen innan blåste det kraftigt och det var svårt att sikta rätt med termosen så att kaffevattnet hamnade i kaffekoppen.

Efter frukosten packade vi ihop det sista och checkade ut från vår hemvist för det tre senaste nätterna. Vi bar och rullade bort våra välpackade resväskor till den väntande bagagebussen. Med klart minskad bagagevikt gick vi in en sista gång till Nungwis ”centrala” delar. Vi köpte en svart T-shirt med texten ”Mzunga”. Mzunga betyder ”viting” utan att vara ett nedsättande ord.

Efter shoppingen återvände vi till stranden och för sista gången (på denna resan) beställa mat på Jambo Brother Restaurant. Vi beställde varsin Pizza Seafood. Maten kom med zanzibariska mått mätt snabbt. Tur var väl det eftersom vi för en gångs skull hade en tid att passa. Kvart i tolv hade vi till och med hunnit betala notan.

Sen drog vi oss bort till de väntande bussarna som skulle köra oss till flygplatsen på Zanzibar. Strax efter tolv lämnade vi Nungwi och ungefär halv två var vi framme vid flygplatsen. Det var lite kaotiskt i och omkring flygplatsområdet precis som det brukar vara utomlands. Vid vår bagagebuss stod det ett antal tanzanianer som gärna ville bära våra resväskor till inchecknings­disken – mot betalning, givetvis! Alla resenärer var på sin vakt och bärarna, som blev mer och mer stressade ju färre resväskor det var kvar, kammade noll.

Incheckningsdiskarna var utomhus och vi som stod i kön fick extra solbränna. Incheckningen gick hyfsat smidigt för en gångs skull. Det lustiga var att efter vi fått våra manuellt ifyllda boardingpass vid incheckningen fick vi tillbaka våra resväskor. Fast vi skulle bara rulla fram dem till den s.k. säkerhetskontrollen. Så mycket säkerhetskontroll var det inte då de med nöd och näppe kontrollerade resväskorna. Min resväska brydde de sig inte om alls. Nästa instans var luckan där vi skulle betala flygskatten. Flygskatten var höjd från 20 till 30 dollar. Vi hade inte så mycket dollar så vi fick betala med tanzanianska shilling istället. Att betala i tanzanianska shilling var ingen bra lösning då kursen var till tanzanianernas fördel och kostade 40 000 Tsh (210 SEK) per person. Nästa instans var luckan där man skulle få kvittot för flygskatten fasthäftat på boardingpasset. Därefter följde den sedvanliga säkerhetskontrollen. Sen kom vi äntligen in i avgångshallen. Det var gott och varmt i hallen men det märktes inte förrän vi varit inne och vänt i den klimatkontrollerade taxfree-shoppen.

Strax efter fyra boardade vi flight ET-804 med destination Addis Ababa. En lustig detalj var att alla fick gå ombord i flygplanets akter även om man satt långt fram. Bara tjugo minuter senare lyfte vi från Zanzibar och ytterligare tjugo minuter senare landade vi i Dar es Salaam. Vår kortaste flygning någonsin!

Vid halvsexsnåret lyfte planet igen med sikte på Addis Ababa i Etiopien. Klimatkontrollen i planet var troligen trasig för det blev svinkallt i kabinen. Vi fick dela på en filt. Vid åttatiden landade vi med vår Boeing 757 i Addis Ababa. När vi precis kommit in i ankomsthallen blev vi tilldelade nya boardingpass för nästa flygresa. Starttiden för flight ET-702 till Stockholm via Rom var ändrad till vår fördel med en hel halvtimma.

Ungefär halv ett lokal östafrikansk tid lyfte vi från Addis Ababa och landade på Fiumicino flygplats i Rom ungefär 6 timmar senare. Då var klockan halv fem på morgonen central­europeisk tid (CET). Akterdörren på planet stod öppen under mellanlandningen och vi fick känna på det kalla europeiska klimatet. Brrrrr! Nittio minuter senare lyfte planet med destination Arlanda och Stockholm. Planet landade på ett kylslaget Arlanda vid niotiden. Vi kom in i Sverige med våra rosa pass och lyckades dessutom efter viss övertalning behålla dem! När vi äntligen kom till bagagebandet för att hämta våra resväskor hade många resenärer redan försvunnit. Vi tog våra resväskor och rullade genom tullen utan problem och letade oss bort till inrikesterminalen. Vi checkade in våra resväskor på nytt. Sen gick vi bort till Sky City och köpte kaffe och baguetter vid Waynes Coffey. Vid halv elva passerade vi säkerhetskontrollen till inrikesterminalen utan problem och ungefär en timma senare lyfte vi från Arlanda. 45 minuter senare landade vi på Landvetter flygplats.