Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 5 - Aswan → Luxor

Halv sex ringde mobiltelefonernas ilskna alarm och meddelade att det var dags att stiga upp. Efter nattens äventyr var man allt annat än pigg. Vi lyckades ta oss upp och vid kvart över sex stapplade vi ner till restaurangen och åt frukost. Vid sju var vi redo för nya äventyr.

Alyssa hade lagt till vid Kom Ombo på Nilens östbank där Kom Ombo-templet låg. Kom Ombo-templet var ett s.k. dubbeltempel som var tillägnat både krokodilguden Sobek och falkguden Horus. Kom Ombo-templet började uppföras av Ptolemaios VI på 100-talet f.Kr. Vi fick en guidad rundtur i templet innan vi fick en stund för oss själva. Strax före åtta steg vi ombord på båten igen och strax därpå lämnade vi Kom Ombo och styrde kosan norrut.

Vi gick upp på soldäck en stund och skrev vykort till nära och kära. Sen gick vi ner till hytten igen och försökte sova igen några förlorade timmars sömn.

Vid tolvtiden hade Alyssa anlänt till Edfu på Nilens västbank. Vi skulle åka häst och vagn till Horustemplet som låg en bit från kajen. Vi tog plats i vagnen. Det var bilar som tutade, folk som sprang som yra höns och en gropig väg som gjorde resan till allt annat än trevlig.

Horustemplet var ett mycket stort tempel och hade till stora delar glömts och gömts i sanden under lång tid och upptäcktes för drygt 200 år sedan. Horustemplet var tillägnat falkguden Horus och började uppföras 237 f.Kr. av Ptolemaios III.

Hieroglyfer i Horus-templet.

Efter tempelbesöket tog vi samma transportmedel tillbaka till båten. Kusken hade dragit igång sin stereo på max och hans arabiska musik lät hemskt skränig genom hans spräckta högtalare. När vi kom fram till kajen ville kusken ha dricks vilket han inte fick. Han försökte förmå oss att ge honom pengar ända tills vi stod på landgången till båten.

Klockan hade blivit halv två och det var hög tid för lunch. Samtidigt som vi började hugga in på buffén lämnade Alyssa kajen i Edfu. Efter lunchen gick vi till hytten och tog igen oss ända fram till Afternoon Tea vid halv fem.

Efter fikat gick vi till ett soldäck i aktern på båten där vår lokale guide hade översatt våra förnamn till hieroglyfer Varje hieroglyf motsvarade en (ibland två) bokstav. Herioglyfernas berättade vilka egenskaper man hade. Givetvis var det enbart positiva egenskaper som framställdes. Vi beställde i samma veva varsitt halssmycke i silver med våra namn graverade med hieroglyfer. Vi sextiden, samtidigt som båten ankom till slussarna i Esna, gick vi tillbaka till hytten.

Halv åtta gick vi, som vanligt, ner till restaurangen för att äta middag. Buffén för dagen var med orientalisk inriktning. Större andelen av rätterna visste man mycket lite om vad det var trots att det stod skyltar. Men från stekbordet fick vi reda på att den lilla grillade kycklingen var vaktel. Vakteln var svår att äta då det mest var ben.

Efter maten gick vi upp en våning till Sir Livingstones Lounge Bar. På programmet stod stod ett Gallibia-party. Alla i salongen blev uppmanade att komma upp på den s.k. scenen och dansa till den skräniga musiken. I samband med dansen körde de en egyptisk variant på Hela havet stormar. Vi var inte på lekhumör och åkte ut tävlingen ganska fort. Men både medelålders tyskar och japaner tyckte att leken var jätterolig.

I samband med dansen lade båten till i Luxor.

Vi hade ett par timmars sömn att ta igen så vi gick ner till hytten vid tiotiden. Vi kunde konstatera att det var ett nytt ljud som lät. Vi sa god natt till varandra vid elvatiden och stoppade in öronpluggarna i öronen och försökte sova.