Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 6 - Ngorongoro → Arusha

Efter en hemsk natt med mycket begränsad mängd sömn vaknade vi vid halv fem. Det var kallt uppe på kraterkanten så vi fick klä på oss lite extra. Vid fem serverades frukosten i mörkret. Frukosten innehöll som brukligt vitt bröd, marmelad och kaffe. Denna morgon var frukosten kryddad med ananas och banan. I samband med frukosten började man se att det började ljusna i horisonten.

Några minuter före sex hade vi packat ihop våra saker och satt förväntansfulla i vår jeep. Ganska snart trampade Limo på gasen och vi var på väg mot kratern. Kvart i sju hade vi passerat kontrollstationen till kratern och vi tog oss ner till kraterbottnen på en skumpig väg. Det hade börjat ljusna nu. Väl nere i kratern började vi dagens gamedrive.

Under gamedriven såg vi fyra av fem djur i ”the big five”, elefant, noshörning, buffel och lejon. För övrigt såg vi bl.a. krontrana, schakal, svarthuvad häger, serval, Grant’s gasell, flamingos, hyena, eland, gnu, zebra, vit stork, vårtsvin, flodhäst, struts och koantilop.

Fyra av fem i ”the big five”.

Strax efter elva stannade vi till vid en liten sjö och käkade lunch. I sjön simmade flodhästar, en s.k. ”hippo-pool”. Solen började visa sig på allvar och vi lättade på ett klädlager. Vi blev varnade av guiderna att hålla ett extra öga på kycklingklubborna eftersom det flög omkring bruna glador som vara glada i just kyckling.

Fem av fem i ”the ugly five”.

Efter lunchen började vi återresan mot Arusha. Vi åkte uppför kraterkanten i maklig fart mycket tack vare att vägen var smal, stenig men även för att vår jeep inte hade tillräckligt med hästkrafter för att forcera lutningen i någon större fart. Fallhöjden ner till kraterbottnen blev efterhand otrevligt stor så vi blev lättade när vi äntligen kom upp på kraterkanten. Den resterande resan tillbaka till Arusha gick i slumrets tecken.

Till slut var vi tillbaka på campingen i Arusha. Vi tackade Limo för de tre dagar han tagit hand om oss och gav honom 10 000 Tsh (53 SEK) var i dricks.

Efter en välbehövlig dusch och lite vila gick vi till campingens restaurang där det serverades en buffé. Buffén innehöll många goda kött-, kyckling- och vegetariska rätter och vi blev både mätta och belåtna. För att om möjligt kompensera bristen på antal sömntimmar gick vi och la oss redan vi halv tio, trots att det var lördag kväll. Vi bestämde oss för att sova inne i bussen för att om möjligt dämpa bort ljudet från det högljudda discot som var i samma byggnad som restaurangen. Volymknappen på stereoanläggningen måste stått på max då hela bussen vibrerade av basen. Enligt välinformerade källor slutade musiken att spela vid halv fyra på morgonen.