Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 1 & 2 - Göteborg → Santiago, Chile

Äventyret startade vid halv ett den 26:e april då planet startade från Landvetter flygplats mot första anhalten som var Arlanda. Planet ankom Arlanda ungefär 13.30. Transport med apostlahästarna till terminal 2, där ett par resenärer redan hade samlats.

Efter incheckningen intogs en sen lunch innan det var dags att stiga på planet till Madrid. Planet avgick ungefär 16.50.

Flygresan till Madrid tog ungefär fyra timmar. Väntetiden till nästa plan var nästan tre och en halv timme inklusive förseningar. Flygtiden mellan Madrid och Santiago var 13,5 timmar och vi var framme i Santiago ungefär klockan 09.30 lokal chilensk tid.

Anderna sett från flygplansfönstret.

Efter bagage- och tullkontroll inkvarterades vi i en buss som tog oss till hotell City Hotel i centrala Santiago. Hotellet låg ett stenkast från Plaza de Armas.

Väl vid hotellet fick vi information om resan. Bland det som sas var att resan inte kom att bli någon semesterresa. Vila upp sig fick man göra när man kom hem! Efter infomationen valde vi buss. Jag valde Bull.

Efter en välbehövlig dusch tog vi en runda på stan. Vi letade upp en bankomat för att ta ut de första chilenska pesosarna. Tillslut hittade vi en bankomat. Vi tog ut 100 000 chilenska pesos (ungefär 1 200 kr) var. Efter detta gick vi och käkade lunch. Vi var i princip de enda gästerna på uteserveringen då det var 30°C varmt i skuggan.

Efter lunch vid Plaza de Armas gick vi upp till toppen av parken Santa Lucia, där utsikten var något begränsad av dimma eller avgaser.

Santiago sett från Santa Lucia.

Kring åtta på kvällen transporterade vi oss med tunnelbana bort till Avenue Suecia, där vi spenderade kvällen på restaurang Bedrocks tillsammans med övriga resenärer. Bedrocks inredning var i Flintstone-tema. Taxin hem till hotellet kostade 2 000 pesos (ungefär 25 kr).