Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 12 - Humahuaca → Tupiza, Bolivia

Jag vaknade vid halv sju och var ganska trött då hundarna i området ylat och skällt i princip hela natten. Morgonen var kall.

Frukosten serverades vid sju till en frusen församling. Vid åttasnåret samlade vi ihop alla 40 i Bull och Måns och åkte en bit utanför byn till Coctaca. Där vi blev guidade runt i de gamla lämningarna från inkaperioden. Det kändes som om det var lite bortkastad tid eftersom lämningarna av de ursprungliga terrasserna var kraftigt raserade. Mer intressant var de stora kaktusarna. Vid tiotiden var vi tillbaka på campingen och snart var vi på väg mot Bolivia.

Kaktus modell grande vid Coctaca.

Strax innan tolv stannade vi till en bit utanför staden Alba Pampa för att käka lunch.

Vid tvåtiden kom vi fram till gränsen mellan Argentina och Bolivia. Det började inte så bra då tilltjänstemännen hade siesta och vi fick vänta på tullpappren för bussarna. För att fördriva tiden fyllde vi i inpasseringspapper för inträdet till Bolivia samt fick passen stämplade för utresa ur Argentina. Hela tiden strömmade det massor av folk, framförallt gamla tanter, som bar tunga lådor i en rasande fart genom gränsen. Även barn som tiggde sprang omkring i den kaotiska röran vid gränsen.

Efter två timmar, klockan tre på eftermiddagen boliviansk tid, var busspappren fixade och alla hade fått bolivianska stämplar i passen och även lyckats växla till sig lite bolivianos, som valutan hette i Bolivia.

Färden fortsatte mot Tupiza på mycket dåliga grusvägar och det dammade otroligt mycket inne i bussen. Landskapet förändrades efterhand och bergen blev brantare och rödare.

Vid sexsnåret anlände vi till Tupiza. Vi fick ett rum på hotell Anexo. Ett charmigt inslag var att den enda belysningen i rummet var ett lysrör på väggen.

Vi drog ut på stan för att hitta en restaurang. Kvällens mat intogs på restaurang Kactus. Vi beställde bolivianskt vin och var sin lamastek med papas fritas (pommes frites).

Notan för fem huvudrätter och fyra flaskor bolivianskt vin hamnade på 333 bolivianos (333 kr).