Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 35 - Ica → Paracas → Lima

Tidig uppstigning och frukost redan klockan sex. Innan vi gav oss iväg tog vi gruppfoto på alla på respektive buss.

Redan efter en timmas körning var vi framme vid Paracas. Där blev vi utlotsade med riktning Ballestasöarna för att kika på djurlivet. Lite elakt brukade Paracas och Ballestasöarna kallas för fattigmans-Galapagos.

Innan vi kom fram stannade båten till vid ön Blanca för att kika på något som såg ut att påminna om Nazcalinjerna. Det var linjer på bergssluttningen som liknade en trearmad ljusstake. Figuren var ungefär 150 meter hög och 50 meter bred.

Nazcalinjeliknande trearmad ljusstake på ön Blanca.

Väl ute på Ballestasöarna körde kaptenen runt öarna och vi tog kort på olika sjöfåglar, sjölejon, pingviner, pelikaner och röda krabbor.

Sjölejon.

Pelikaner

Vi var åter i hamnen i Paracas vid tiosnåret och vid halv elva åkte vi vidare med bussarna. Vi stannade till i San Vincentre de Cañete vid tolvsnåret för att käka lunch. Trots att vi åkte buss fick vi denna dag fixa lunchen på egen hand.

Strax innan klockan två kom vi iväg igen.

Vid fyrasnåret kom vi fram till Lima och Hoteles Mundo Hotellet låg i stadsdelen Miraflores en bra bit ifrån centrala Lima. Vi hoppade av våra rosa bussar för sista gången på resan. Den totala sträckan vi åkte med bussarna mellan Santiago och Lima blev ungefär 545 mil!

Vi slappade en stund på rummet innan vi duschade av oss de sista sandkornen från sandöknen vid Ica.

När vi gjort oss vackra gick vi över gatan från hotellet till en av indianmarknaderna.

Vi bestämde att vi skulle mötas klockan sju för att gå och käka middag. Så skedde också och middagen intogs på McDonald's. Det påstods enligt en källa att restaurangen i Lima vara världens bästa McDonald's. Efter en Big Mac och C:o med plusmeny var man sugen på lite öl. Vi gick bort till den irländske puben Murphys som personalen rekommenderat. Den irländska ölen fanns inte att köpa så det fick bli peruansk öl istället.

Efter ett tag gick vi bort till bargatan och till The Old Pub. Där stannade vi till halv tre på natten innan vi åter besökte McDonald's. Vid halv fyra var vi åter på hotellrummet för att få lite sömn.