Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 17, 18 & 19 - La Paz

Dag 17

Vid halv elva sammanstrålade vi för att kika på stan. Efter ett par besök i affärer hamnade vi på häxmarknaden, där det köptes bl.a. amuletter. Det fanns även torkade lamafoster att köpa, men det såg inget vidare trevligt ut.

Vi fortsatte ner för gatorna för att leta efter marknader, men eftersom det var påskdagen var det mesta stängt. Vi beslöt oss för att leta upp ett fik för att käka lunch. Vi hittade ett kafé vid Plaza de San Francisco. Soppa och en Coca Cola kostade 12 bolivianos (12 kr). Efter maten korsade vi den hysteriskt trafikerade gatan Mariscal Santa Cruz och stannade till vid en bokhandel.

Del av La Paz med berget Chacaltaya i bakgrunden.

Vid halv åtta gick en skara svenskar med destination McDonald's. Dessvärre hade hamburgerrestaurangen upphört så det fick bli Burger King istället. Efter maten återvände vi till hotellet för att lyssna på fyra spelemän i ponchos. Spelemännen slutade kvart i tio senare och vid tio hade jag druckit en öl och kände mig "nöjd" och gick upp på hotellrummet för att sova.

Dag 18

Vid elva gav oss ut på shoppingtur. För egen del blev det inköp av en filt/duk för 35 bolivianos (35 kr), en vattenflaskhållare för 5 bolivianos (5 kr) och slutligen på häxmarknaden köptes två figurer för 10 bolivianos (10 kr).

Strax efter klockan två gick vi på kokamuseet som låg ett stenkast från hotellet. Det mest uppmärksammande på museet var att det påstods att det fortfarande ingick kokablad i Coca Cola-receptet.

På kvällen hade vi en gemensamhetsövning i hotellets festlokal. Vi hade en vecka tidigare blivit utmanade av Måns att utföra ett uppträdande. Vi hade skrivit om texten till "Temperaturen…".

Att sjunga på 3 800 meters höjd var väldigt ansträngande. Man blir fort andfådd.

En halvtimme senare uppträdde Murre och ytterligare en halvtimma senare var det dags för utmanarbussen Måns tur att uppträda. Måns uppträdande byggde på senaste schlagerfinalen då Dolce Vita med bl.a. After Dark deltog.

Tillslut hade juryn enats och vinnare blev Bull! På schlagermaner fick vi åter sjunga vår sång.

Efter ytterligare fri dans begav sig de flesta till en närbelägen pub endast ett par kvarter från hotellet.

Dag 19

Vaknade ordentligt vid niotiden och gick ner och käkade frukost vid halv tio.

Vid halv tolv gick vi ut för att kika på stan. Vi försökte bl.a. leta upp en vanlig livsmedelsbutik. Det visade sig vara svårare än vi trott. Vi hittade ingen livsmedelsaffär och det var inte så konstigt för det fanns ingen!

Var vi än vände blicken såg vi uniformerade, beväpnade och i vissa fall även kravallutrustad polis. Det kändes inte riktigt bra.

Vid sjusnåret gick vi till en rekommenderad restaurang ett stenkast från hotellet. Miljön var dämpad och det var tacksamt med tanke på gårdagen.