Familjen Edlunds hemsida - Resor

Dag 28 - Inkaleden dag 4 (Wiñay Wayna - Machu Picchu)

Väckning klockan fyra på morgonen och frukost halv fem.

Kvart över fem stod vi på ett led och påbörjade den sista vandringen fram till Machu Picchu. Ganska snart kom vi fram till en kontrollstation där vi fick våra pass kontrollerad och stämplade. Sen följde en timmas vandring i rask takt till Intipunku (Solporten) där man fick den första synen av Machu Picchu. Vi stannade ett tag och tog kort innan gick de sista kilometrarna fram till entrén till Machu Picchu. Där fick vi lämna in vårt bagage och fick samtidigt ytterligare en stämpel i passet.

Machu Picchu sett från Solporten.

Strax efter åtta köpte jag en Machu Picchu-burgare vid restaurangen och vid halv nio startade den guidade turen. Guidningen pågick i tre timmar innan vi fick röra oss fritt och fotografera. När vi kände oss nöjda tog vi bussen ner till Aguas Calientes.

Machu Picchu sett från Vaktstugan.

I byn sammanstrålade vi med resten av gänget som redan åkt ner. Efter lite strosande i byn gick vi till den förutbestämda mötesplatsen, som var restaurang Hot Springs.

När vi väl fått betala kalaset var det hög tid att bege sig till tågstationen för att hoppa på tåget som skulle ta oss tillbaka till Cuzco. Tågen startade tidtabellsenligt 15.55. Tåget körde inte i någon expressfart. När tåget väl zick-zackat sig ner för de branta backarna vid Cuzco och rullat in på San Pedro-stationen hade klockan hunnit bli halv nio. Vi fick busstransport de åtta kvarteren mellan stationen och hotellet.

Klockan nio hade vi hämtat våra väskor och tagit in på vårt "gamla" hotellrum på Hostal Saphi.

Vi somnade i våra mjuka sängar någon gång efter elva.